nedeľa 19. októbra 2014

Vitaj v kapitalizme, redakcia SME!

Najlepšie frašky píše sám život. Denník SME na Slovensku dlhé roky vulgárne propaguje ten najcynickejší a najobludnejší turbokapitalizmus, ktorý nijako neobmedzuje voľný trh a súkromné podnikanie. Teraz bude SME odkúpená Pentou, finančnou skupinou, z ktorej sa celému Slovensku, vrátane mňa, dvíha žalúdok. SME sa proti tomuto poníženiu búri. Otázka je, prečo? Ak by išlo o nejaký ľavicový, antikapitalistický denník, pobúrenie by bolo na mieste: Penta ako arogantný kapitalistický moloch je pre ľavičiarov prirodzeným terčom. Ale prečo je odrazu na antikapitalistických pozíciách vyhranene pravicový denník SME?

Penta je nepriznaný ideál pravice

Pikantné je, že majiteľ Penty Jaroslav Haščák vo svojom aktuálnom vyjadrení v súlade s faktami vysvetľuje redaktorom SME, že reálnym nositeľom všetkých tých ideologických konštrukcií, ktoré smečkári roky dogmaticky obhajujú, je práve Penta. Áno, on je ten faktický ideál pravice, on je ten úspešný veľkopodnikateľ, on je ten romantický self-made man, on je ten tromf kapitalizmu. Šach, mat.

Nič viac netreba dodávať. Argument, ktorý napísal sám život: Jaroslav Haščák konštatuje surovú pravdu o kapitalizme, ktorú si SME roky nepripúšťalo. Že najúspešnejší podnikatelia v kapitalizme sú bezohľadné finančné skupiny, ktoré nezaujíma sloboda či altruizmus, ale jednoducho – zisk.

Milovať kapitalizmus, nenávidieť kapitalistov?

Penta je pre obhajcov kapitalizmu dobrom, nie zlom. Pretože ona je doslova stelesnením kapitalizmu a všetkého, čomu verí pravica, ak jej hlúpučkú „náboženskú“ vieru zasadíme do reality a oprostíme od ideologického nánosu. V neoliberálnych schémach sa jednoducho nedá spochybniť, že Penta je prominentným a elitným produktom systému voľného trhu, ktorý SME roky zúrivo obhajuje. Aká irónia!

Keď kapitalizmus ničil chudobné a zraniteľné rodiny, SME kričalo, „chceme viac kapitalizmu“. Keď sa štát snažil chrániť zamestnancov sociálnejším zákonníkom práce či väčšou reguláciou veľkopodnikateľov, SME kričalo „chceme menej štátu a viac slobody podnikania“. Keď ľavičiari hovorili o arogancii bohatých, SME na nás kričalo, že sme závistliví boľševici. Keď sme hovorili o tom, že sloboda nie je len slobodou podnikania a že sloboda podnikania naopak môže slobodu ľudí ohrozovať, SME nás označovalo za extrémistov a komunistov.

A keď sa konečne reálny kapitalizmus dotkol aj SME a Penta si chce úplne legálne kúpiť vydavateľstvo za peniaze, ktoré legálne zarobila prostredníctvom slobodného podnikania (rozumej kapitalizmus), odrazu je to podľa SME útok na slobodu. 

Haščák a Hayek: dve strany jednej mince

V živote som nezažil lepší príklad stretu reality a ideológie. Skutočný, autentický kapitalizmus Penty a vysnený, propagandistický kapitalizmus SME: Jaroslav Haščák verzus Friedrich von Hayek. Perfektné divadlo. Produkt ideológie zožral svojich najoddanejších ideológov. Pripomína mi to slávny bonmot o tom, že revolúcia požiera svoje deti. Očividne aj tá neoliberálna revolúcia má svoje nečakané obete.

Celej tejto fraške chýba k dokonalosti už len posledné dejstvo: vydesený pohľad Štefana Hríba, keď sa dozvedá, že Penta ide kúpiť aj .týždeň. Len si to predstavte.

Ktovie. Možno sa redaktori SME a .týždňa jedného dňa stretnú v nejakom trockistickom samizdate Červená brigáda, v ktorom opíšu svoju nemilú skúsenosť s kapitalizmom pod titulkom – Ako nás Haščák zbavil ilúzie o kapitalizme. Nezúfajte, antikapitalisti zo SME, som si istý, že Červená brigáda pôjde na dračku.

Post scriptum

Pár dní po uverejnení môjho blogu Vitaj v kapitalizme, redakcia SME!, Penta prezradila, že financuje aj časopis .týždeň. Vzápätí Štefan Hríb nielenže priznal "užitočné" osobné kontakty s Jaroslavom Haščákom a financovanie Pentou, ale ešte aj "bonzol" ďalšie pravicové mimovládky, ktoré tu roky šíria neokonzervatívne bludy. Nestačíme sa čudovať. 

Takže čo odrazu vieme? Konzervatívny inštitút je tiež financovaný Pentou. INESS takisto. K tomu si prirátajte SME a .týždeň. A vyjde vám, že vlastne všetci, čo tu roky vytvárali kultúrnu pravicovú hegemóniu v tlači a občianskej spoločnosti sú nejakým spôsobom napojení na Haščáka a Pentu. Každý deň v mene Penty vymývali mozgy ľuďom z televíznych obrazoviek a v dennej tlači, každý deň poctivo hájili záujmy finančných skupín, ktorým zo všetkého najviac vyhovuje voľný trh a slabý štát. 

Konečne to celé dáva zmysel. Tušil som, že tie absurdity, čo hlásali, nemôžu myslieť vážne, a že sú za svoju ideologickú nadprácu štedro motivovaní. V hlavných úlohách tejto penťáckej šou sa nám dennodenne predstavovali také neokonzervatívne a neoliberálne telesá, ako Hríb, Šebej, Schutz, Morvay, Ďurana, Karpiš, Gonda, proste, pravidelné osadenstvo propagandistickej relácie Lampa. A to ešte možno nie je všetko, v štýle Hríba možno aj ďalší "obvinení" začnú udávať ďalšie "nespochybniteľné subjekty" a nakoniec zistíme, že Penta vlastní úplne celú našu penticu, pardón, pravicu... Že aká hanba! 

Takže, páni, teraz poprosím vaše zborové: s pánom bohom, ideme od vás, neublížili sme, žiadnemu z vás... Šup-šup, hanbiť sa do kúta...

Pôvodne vyšiel môj komentár 14. októbra 2014 v Novom Slove (bez Post scriptum).

2 komentáre:

  1. Dobrý deň
    Veľmi vám ďakujem za váš záujem o moje reklamy!
    Som finančný konzultant skupina súkromných investorov.
    Moje finančné partnerov by chcel investovať v oblastiach pod všeobecného nehnuteľností, hotelov, priemyslu, financovanie projektov, ktoré sú menej pravdepodobné, že cez vaše vzťahy a vaše tajné.
    Sme otvorení dialógu a nadchádzajúce návrhy z vašej strany.
    munhoz.vagner64@gmail.com
    Aj pre vás.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Finančný prielom

    Život je naozaj milosť, i ' am Daan Sophia v súčasnosti v Kalifornii USA. Chcel by som sa podeliť o svoje skúsenosti s vami o tom, ako som dostal pôžičku $185 000,00 USD na jasné mojej banky návrhu a začať novú firmu. Všetko to začalo, keď som stratil svoj domov a veci vzhľadom k návrhu banky som vzal na vyrovnanie niektorých účtov a niektoré osobné potreby. Stal som sa tak zúfalý a začal hľadať prostriedky vo všetkých prostriedkoch. Našťastie pre mňa som počul môj kolega hovorí o tejto spoločnosti, mám záujem, aj keď som sa bál, že sú scammed, bol som nútený mojej situácii a nemal inú možnosť, ako sa snažiť poradiť od môjho priateľa, pokiaľ ide o túto veľmi spoločnosť a dostal ich kontakt znecitlivenie r, ako sa InTouch s nimi naozaj ma skeptický kvôli mojej minulej skúsenosti s on-line veritelia, málo som vedel, že to veľmi spoločnosť "progresívna pôžička Inc bol godsent pre mňa a moju rodinu a celý internetový svet, táto spoločnosť bola veľkou pomocou pre mňa a som e môjho kolegu a dnes som hrdým vlastníkom dobre organizovanej podnikania a zodpovednosti sú dobre spracované všetky vďaka Josef Lewis z (progresiveloan@yahoo.com).. Takže ak naozaj ste skutočne potrebujú pôžičku buď rozšíriť alebo začať svoj vlastný podnik alebo v akejkoľvek forme finančných ťažkostí, radím vám dať pán Josef Lewis progresívny úver možnosť finančnej povznášajúci vo vašom živote email : progresiveloan@yahoo.com alebo volajte/text + 1 (603) 786-7565 a nie obetí online podvod v mene získanie úveru. vďaka

    OdpovedaťOdstrániť