piatok 21. novembra 2014

Ak sa zosype Rusko, zasype aj nás

V poslednom čase som v médiách narazil na niekoľko čudesných analýz, ktoré sa snažia navodiť dojem, že ekonomické sankcie voči Rusku sú super, lebo môžu Rusko ekonomicky položiť a ten čas sa vraj blíži.
Vždy som sankcie odmietal ako prejav tichého militarizmu a ekonomickej iracionálnosti. Čo je však najdôležitejšie: sankcie voči Rusku som považoval za zbytočné, pretože nijakým spôsobom nemôžu pomôcť vyriešiť spor o Ukrajinu. Ak sa dnes ruskej ekonomike kvôli sankciám nedarí, nenapĺňa ma to šťastím, ale skôr obavami o osud Slovenska a Európy.
Sankcie nemôžu priniesť mier

Čudujem sa rusofóbnemu triumfalizmu, v rámci ktorého sa niektorí analytici detinsky vytešujú, že sankcie majú na ruskú ekonomiku negatívny dopad. Neviem, prečo by sa mal niekto radovať z toho, že v Rusku trpia obyčajní, dobrí, nevinní ľudia, ale to asi arogantným politikom, ktorí sú zahltení predsudkami a už z princípu nenávidia Rusko, nemá zmysel vysvetľovať.

Chcel by som však zdôrazniť niečo iné: nikto nikdy netvrdil, že sankcie Rusku neublížia. Len je absurdné si myslieť, že ubližovanie Rusku pomôže vyriešiť spor o Ukrajinu. Nie, nepomôže. Rusko svoje životné geopolitické záujmy neopustí: myslieť si opak je nepochopením medzinárodnej politiky.

Jediné, čo má zmysel, je dialóg. Všetko ostatné len zhoršuje vyhliadky na mier.

Šialené preteky: kto vykrváca skôr?

Analytici, ktorí sa iracionálne vytešujú z toho, že sankcie ubližujú Rusku, veľmi radi vynechávajú fakt, že sankcie ubližujú nielen Rusku, ale aj nám na Slovensku a celej Európe. A to je to, čo zaujíma mňa. Som presvedčený, že naši ľudia nemajú trpieť kvôli geopolitickým záujmom veľmocí.

Niekto tu rozohral geopolitickú „hru“ voči Rusku a my máme niesť následky. Ak niekto chce hrať súťaž o to, či skôr „vykrváca“ Rusko alebo Európa, považujem to za šialenstvo. Je mi jedno, ako rýchlo krváca Rusko, keď viem, že krvácajú naši občania.

Ekonomická vojna v podobe sankcií je ako neutrónová bomba. Neničí budovy a cesty, necháva trpieť iba ľudí. Som presvedčený, že relatívne rozmaznaní Európania majú „prah bolesti“ postavený oveľa nižšie ako beztak ubolení Rusi, ale to teraz vôbec nie je podstatné: v prvom rade ma mrzí, že takúto absurdnú „hru“ vôbec hráme.

Čo by znamenal pád ruskej ekonomiky?

Neverím tomu, že by Rusko mohlo ekonomicky padnúť kvôli západným sankciám. Poznáme to: údaje sa v rámci vojnovej propagandy ohýbajú výdatnejšie než v čase mieru a ani vtedy ekonomickým štatistikám nemožno celkom veriť. Ale pripusťme, že majú rusofóbni analytici pravdu, a že by sa ich zbožné želania premenili na skutočnosť a ruská ekonomika by „kľakla“. Čo by to znamenalo?

Takýto scenár by znamenal, že v Rusku by nastal chaos. Predstavme si chaos v krajine s gigantickým arzenálom jadrových zbraní, v krajine, kde sú jedinou alternatívou Putina militantní nacionalisti. Z takejto vízie sa mám tešiť? Nestabilné, oslabené a rozzúrené Rusko kúsok od našich hraníc je niečo, čo si máme akože želať?!

Pre stabilitu Slovenska je takýto scenár tou najtemnejšou víziou. Znamenalo by katastrofálne bezpečnostné riziká, totálny rozvrat, možno vojnu. Prekvapuje ma, že takejto vízii niekto na Slovensku fandí.

Pozrite sa aspoň dva kroky dopredu...

Sankcie sú nezmysel a vzájomne oslabujú Európu aj Rusko. To, že tomu cynicky tlieska USA, tomu sa dá rozumieť, lebo je v ich záujme oslabovať EÚ a Rusko ako svojich rivalov, ale prečo tomu tlieskajú predstavitelia slovenskej pravice, to je mi nekonečnou záhadou. Sankcie od seba vzďaľujú Európu a Rusko, čo ma nesmierne mrzí, pretože budúcnosť vidím v spolupráci a partnerstve. Nie preto, že by som bol rusofil, ale preto, lebo chcem mier. Sankcie nie sú nástrojom mieru, ale nástrojom vojny.

Sankcie bezpochyby zvyšujú napätie. V Rusku kvôli ním iba rastie nenávisť voči Západu, lebo my sme pre nich vinníci ich strádania. Ak toto šialenstvo niekto nezastaví, môže to skončiť veľmi zle.

Pravicoví analytici by sa mohli vo svojich analýzach pozrieť aj dva kroky dopredu, nielen zbožne dúfať, že Rusko ekonomicky padne. Buď nemajú pravdu a Rusko nepadne, alebo pravdu majú a potom to bude nočná mora nielen pre Rusko, ale pre celý svet.

Už to dávno nie je o napínaní svalov. Už by rusofóbni politici mohli zapojiť rozum. Ak sa zosype Rusko, zasype aj nás. Tomuto chce niekto tlieskať?!

2 komentáre:

  1. Dobrý deň
    Veľmi vám ďakujem za váš záujem o moje reklamy!
    Som finančný konzultant skupina súkromných investorov.
    Moje finančné partnerov by chcel investovať v oblastiach pod všeobecného nehnuteľností, hotelov, priemyslu, financovanie projektov, ktoré sú menej pravdepodobné, že cez vaše vzťahy a vaše tajné.
    Sme otvorení dialógu a nadchádzajúce návrhy z vašej strany.
    munhoz.vagner64@gmail.com
    Aj pre vás.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Finančný prielom

    Život je naozaj milosť, i ' am Daan Sophia v súčasnosti v Kalifornii USA. Chcel by som sa podeliť o svoje skúsenosti s vami o tom, ako som dostal pôžičku $185 000,00 USD na jasné mojej banky návrhu a začať novú firmu. Všetko to začalo, keď som stratil svoj domov a veci vzhľadom k návrhu banky som vzal na vyrovnanie niektorých účtov a niektoré osobné potreby. Stal som sa tak zúfalý a začal hľadať prostriedky vo všetkých prostriedkoch. Našťastie pre mňa som počul môj kolega hovorí o tejto spoločnosti, mám záujem, aj keď som sa bál, že sú scammed, bol som nútený mojej situácii a nemal inú možnosť, ako sa snažiť poradiť od môjho priateľa, pokiaľ ide o túto veľmi spoločnosť a dostal ich kontakt znecitlivenie r, ako sa InTouch s nimi naozaj ma skeptický kvôli mojej minulej skúsenosti s on-line veritelia, málo som vedel, že to veľmi spoločnosť "progresívna pôžička Inc bol godsent pre mňa a moju rodinu a celý internetový svet, táto spoločnosť bola veľkou pomocou pre mňa a som e môjho kolegu a dnes som hrdým vlastníkom dobre organizovanej podnikania a zodpovednosti sú dobre spracované všetky vďaka Josef Lewis z (progresiveloan@yahoo.com).. Takže ak naozaj ste skutočne potrebujú pôžičku buď rozšíriť alebo začať svoj vlastný podnik alebo v akejkoľvek forme finančných ťažkostí, radím vám dať pán Josef Lewis progresívny úver možnosť finančnej povznášajúci vo vašom živote email : progresiveloan@yahoo.com alebo volajte/text + 1 (603) 786-7565 a nie obetí online podvod v mene získanie úveru. vďaka

    OdpovedaťOdstrániť